Preskočiť na obsah

Ako prebieha likvidácia občianskeho združenia – postup krok za krokom

Likvidácia občianskeho združenia je proces, ktorým združenie ukončuje svoju činnosť a právne zaniká. V tomto článku nájdete podrobný návod na celý postup likvidácie – od rozhodnutia o zrušení až po výmaz z registra.

Ak si na likvidáciu občianskeho združenia alebo iného subjektu netrúfate sami, ozvite sa nám, radi to vyriešime za vás.

Postup pri likvidácii občianskeho združenia sme pre vás zhrnuli do niekoľkých základných bodov.

V článku nájdete:

  1. Zrušenie občianskeho združenia
  2. Zápis zmien do registra MNO
  3. Informovanie veriteľov
  4. Oznámenie vstupu do likvidácie daňovému úradu
  5. Oznámenie vstupu do likvidácie banke
  6. Zverejnenie výzvy likvidátora v Obchodnom vestníku
  7. Pôsobnosť likvidátora
  8. Likvidácia a uspokojovanie pohľadávok
  9. Skončenie likvidácie
  10. Návrh na výmaz občianskeho združenia
  11. Registratúra po zániku občianskeho združenia

1. Zrušenie občianskeho združenia

Prvým krokom v procese likvidácie je rozhodnutie najvyššieho orgánu občianskeho združenia (napr. valné zhromaždenie alebo členská schôdza) o jeho zrušení a vstupe do likvidácie a o ustanovení likvidátora. Z rozhodnutia je potrebné vyhotoviť písomnú zápisnicu.

V súvislosti so vstupom do likvidácie dochádza aj k zmene názvu občianskeho združenia, a to tak, že názov sa doplní o formuláciu „v likvidácii“.

2. Zápis zmien do registra  MNO (mimovládnych neziskových organizácií)

Zmeny (vstup do likvidácie, zmena názvu, ustanovenie likvidátora) sa musia zapísať do Registra mimovládnych neziskových organizácií v lehote 15 dní od rozhodnutia. Návrh sa adresuje Ministerstvu vnútra SR.

3. Informovanie veriteľov

Likvidátor je povinný bezodkladne oznámiť vstup občianskeho združenia do likvidácie všetkým známym veriteľom likvidovaného občianskeho združenia. Veriteľov odporúčame osloviť písomne, aby ste mohli splnenie povinnosti v prípade potreby preukázať.

4. Oznámenie vstupu do likvidácie daňovému úradu

Ak je občianske združenie daňovým subjektom, vstup do likvidácie je potrebné nahlásiť daňovému úradu do 30 dní. Oznámenie môžete podať cez portál www.financnasprava.sk pomocou formulára žiadosť o registráciu alebo oznámenie zmien.

Podľa ustanovenia § 67 ods. 9 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok), ak nastanú zmeny skutočností uvedených pri registrácii daňového subjektu (vrátane zmien, ktoré majú za následok zrušenie registrácie k niektorej dani), oznámi to daňový subjekt správcovi dane v lehote do 30 dní odo dňa, keď nastali, alebo požiada o zrušenie registrácie.

Ak daňový subjekt nesplní oznamovaciu povinnosť riadne a včas, príslušné zmeny v registri vykoná správca dane z úradnej moci, hneď ako zistí rozhodujúce skutočnosti.

5. Oznámenie vstupu do likvidácie banke

Veľká časť občianskych združení má otvorený bankový účet. Povinnosť oznámiť vstupu do likvidácie banke zákon výslovne neupravuje, avšak môže vyplývať zo zmluvného vzťahu. Overte si podmienky vo vašej banke.

6. Zverejnenie výzvy likvidátora v Obchodnom vestníku

Po zápise vstupu do likvidácie v evidencii mimovládnych neziskových organizácií je likvidátor povinný zverejniť oznámenie o vstupe do likvidácie a výzvu, aby veritelia občianskeho združenia a iné osoby a orgány, ktoré sú tým dotknuté, prihlásili svoje pohľadávky a iné práva aj v Obchodnom vestníku.

V Obchodnom vestníku sú informácie o likvidácii zverejnené v nasledovnom rozsahu:

  • meno, priezvisko, bydlisko a dátum narodenia likvidátora,
  • názov, sídlo, IČO a registrácia občianskeho združenia vstupujúcej do likvidácie,
  • rozhodnutie, ktoré bolo prijaté (rozhodnutie valného zhromaždenia, členskej schôdze..) a jeho dátum,
  • deň vstupu do likvidácie,
  • adresa na prihlásenie pohľadávok a meno osoby, u ktorej si veritelia môžu prihlasovať pohľadávky.

7. Pôsobnosť likvidátora

Vstupom do likvidácie vo všeobecnosti prechádza na likvidátora pôsobnosť štatutárneho orgánu konať v mene občianskeho združenia.

Vstupom do likvidácie zanikajú jednostranné právne úkony, najmä jej príkazy, poverenia, splnomocnenia, okrem splnomocnení udelených na zastupovanie občianskeho združenia v súdnych konaniach.

Likvidátor robí v mene občianskeho združenia len úkony smerujúce k likvidácii. Pri výkone tejto pôsobnosti likvidátor najmä plní záväzky občianskeho združenia, uplatňuje pohľadávky a prijíma plnenia, koná za občianske združenie pred súdmi a inými orgánmi, uzaviera zmiery a dohody o zmene a zániku práv a záväzkov. Nové zmluvy môže uzavierať len v súvislosti s ukončením doterajších právnych vzťahov.

V tejto súvislosti odporúčame pripraviť aj zoznam zmluvných vzťahov, ktorých je likvidované občianske združenie účastníkom. V niektorým prípadoch môže ukončenie zmluvy nejaký čas trvať.

8. Likvidácia a uspokojovanie pohľadávok

Likvidátor uspokojuje pohľadávky veriteľov priebežne.

Ak známy veriteľ neprihlásil svoju pohľadávku do likvidácie a pohľadávku nie je možné splniť inak, uloží likvidátor peňažné plnenie na trovy veriteľa do úschovy u notára podľa osobitného zákona. Rovnako postupuje, ak veriteľ odoprie súčinnosť potrebnú na splnenie záväzku.

9. Skončenie likvidácie

Ku dňu skončenia likvidácie, najskôr však šesť mesiacov po oznámení o vstupe občianskeho združenia do likvidácie, likvidátor zostaví účtovnú závierku, konečnú správu o priebehu likvidácie a návrh na rozdelenie likvidačného zostatku medzi tých, ktorí majú právo na likvidačný zostatok.

Oznámenie o zostavení účtovnej závierky, konečnej správy o priebehu likvidácie a návrhu na rozdelenie likvidačného zostatku (oznámenie o skončení likvidácie) likvidátor bezodkladne zverejní (v Obchodnom vestníku).

Lehota sa predlžuje o ďalších šesť mesiacov, ak likvidátor zistí, že má občianske združenie ku dňu zostavenia účtovnej závierky a konečnej správy o priebehu likvidácie daňový nedoplatok, alebo ak sa u neho vykonáva daňová kontrola.

Následne sa uskutoční zasadnutie orgánu, ktorý je oprávnený schváliť účtovnú závierku, konečnú správu o priebehu likvidácie a návrh na rozdelenie likvidačného zostatku. Najčastejšie ide o valné zhromaždenie, členskú schôdzu alebo iný obdobný orgán občianskeho združenia. O zasadnutí sa vyhotoví zápisnica.

Po schválení účtovnej závierky, konečnej správy o priebehu likvidácie a návrhu na rozdelenie likvidačného zostatku likvidátor zverejní o tom oznámenie v Obchodnom vestníku a likvidačný zostatok bezodkladne poukáže tým, ktorým naň vzniklo právo.

Po schválení účtovnej závierky, konečnej správy o priebehu likvidácie a návrhu na rozdelenie likvidačného zostatku a zverejnení oznámenia v Obchodnom vestníku likvidátor podá návrh na výmaz občianskeho združenia. Návrh sa podáva registrátorovi, ktorým je Ministerstvo vnútra SR. Uskutočnením výmazu z Registra mimovládnych neziskových organizácií občianske združenie ako právnická osoba zanikne bez právneho nástupcu.

V prípade objavenia dodatočného majetku je možné iniciovať dodatočnú likvidáciu.

11. Registratúra po zániku občianskeho združenia

Nakoniec nemôžeme zabudnúť ani na registratúru občianskeho združenia.

Registratúra je súbor všetkých registratúrnych záznamov evidovaných pôvodcom registratúry. Pôvodca registratúry je právnická osoba alebo fyzická osoba, z činnosti ktorej vzniká registratúra, teda aj občianske združenie. Práva a povinnosti pôvodcov registratúr upravuje zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov.

Rozsah práv a povinností v súvislosti s registratúrou záleží od zaradenia pôvodcu registratúry, teda či ide o pôvodcu registratúry, z činnosti ktorého vznikajú registratúrne záznamy s trvalou dokumentárnou hodnotou alebo nie. Pokiaľ neviete, do akej kategórie pôvodcu registratúry patríte, môžete o kategorizáciu požiadať miestne príslušný štátny archív.

Pokiaľ pôvodca registratúry zanikne bez právneho nástupcu, je pôvodca registratúry povinný predložiť bezodkladne štátnemu archívu návrh na vyradenie registratúrnych záznamov s trvalou dokumentárnou hodnotou. Týka sa to aj registratúrnych záznamov, ktorým ešte neuplynula lehota uloženia, a odovzdať ich usporiadané podľa jeho pokynov. Registratúrne záznamy bez trvalej dokumentárnej hodnoty je potrebné uchovať do uplynutia úložných lehôt.

Pôvodca registratúry, z ktorého činnosti nevznikajú registratúrne záznamy s trvalou dokumentárnou hodnotou je vo vzťahu k registratúrnym záznamom povinný plniť povinnosti podľa § 16 ods. 2 zákona o o archívoch a registratúrach (s výnimkou povinností uvedených v ods. 5 predmetného ustanovenia).

Prečítajte si aj náš článok – Ako sa nedostať do problémov pri ukončení podnikania. Časť informácií je relevantná aj pre zrušenie a zánik občianskeho združenia.

Nenašli ste v článku všetky informácie, ktoré potrebujete? Napíšte nám na office@lidaybasaryova.sk a my sa vám následne ozveme.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Nie je možné kopírovať obsah tejto stránky.